آموزش نصب و تعویض چهار راهی تصفیه آب با شیر برقی

آموزش نصب و تعویض چهار راهی تصفیه آب با شیر برقی

در یک دستگاه تصفیه آب خانگی که به روش ro کار میکند، لزوما باید مسیر جریان آب توسط یک شیر قطع کن خودکار کنترل شود. زمانی که دستگاه آب تصفیه کن روشن است باید مسیر برای عبور آب باز باشد و پس از تولید آب کافی این مسیر باید مسدود گردد. برای کنترل دقیق این فرآیند از چهار راهی تصفیه آب و یا شیر برقی استفاده می شود. آشنایی با شیر قطع کن دستگاه تصفیه آب

چهارراهی تصفیه آب عملکردی مکانیکی دارد و بر اثر افزایش فشار آب تصفیه شده، یک دیافراگم را حرکت داده و جریان آب ورودی را مسدود میکند.  چهار راهی دستگاه تصفیه آب چیست و چه کاری انجام میدهد؟

آموزش نصب چهارراهی دستگاه تصفیه آب

نحوه تعویض چهارراهی دستگاه تصفیه آب

استفاده از چهار راهه مکانیکی بدلیل معایب ذیل، حدودا از سال های 1390 به بعد منسوخ شده و دیگر کاربردی ندارد: 

زیاد دقیق نیست
بدلیل تشخیص غیر دقیق فشار آب تولید شده در مخزن، ممکن است کمی دیرتر یا زودتر از پمپ تصفیه آب قطع و وصل شود.

خرابی دیافراگم در آن زیاد است.
با ورود تکنولوژی های جدید به صنعت تصفیه آب ، شیر برقی جایگزین چهارراهه مکانیکی شد که مزایای بیشتری دارد:

عملکرد آن دقیق و همزمان با روشن و خاموش شدن پمپ است. عمر بالاتری دارد.
حال اگر دستگاه آب تصفیه کن شما قدیمی بوده و از چهار راهی مکانیکی برای کنترل جریان آب ورودی استفاده میکند، پیشنهاد میکنیم آن را با یک شیر برقی تعویض کنید. در این مقاله به صورت تصویری و بسیار آسان نحوه نصب و تعویض چهار راهی تصفیه آب با شیر برقی تصفیه آب را آموزش می دهیم. البته انجام این آموزش نیاز به داشتن مهارت فنی بیشتری دارد.

قطعات مورد نیاز جهت تعویض چهارراهی با شیر برقی در دستگاه تصفیه آب :
شیر برقی تصفیه آب خانگی
اتصالات تصفیه آب (در صورت نیاز)
شلنگ تصفیه آب خانگی 80 سانتی متر (در صورت نیاز)
کاتر شلنگ تصفیه آب یا یک ابزار برنده
دستکش بهداشتی

روش تعویض چهارراهی با شیر برقی تصفیه آب
1- آب ورودی دستگاه تصفیه آب را ببندید. شیر ورودی را با دنبال کردن شلنگ ورودی به دستگاه می توانید بیابید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محل نصب و نحوه استفاده از شیر ورودی تصفیه آب روی لینک قبل کلیک نمایید.
2- دستگاه را از برق بکشید. 
3- شیر مخزن تصفیه آب را ببندید. برای بستن شیر مخزن باید آن را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. نحوه کار با شیر مخزن تصفیه آب
4- چهارراهی تصفیه آب را پیدا کنید. معمولا یک قطعه سفید رنگ بوده که حدودا دارای 8 سانتی متر طول، 5 سانتی متر قطر و 5 سانتی متر ارتفاع می باشد. چهار راهی از طریق شلنگ به هوزینگ ممبران خانگی وصل شده است. بنابریان کافیست شلنگ آب تصفیه شده که از محفظه ممبران خارج میشود را پیدا کنید. با دنبال کردن آن، قطعا به چهارراهی تصفیه آب می رسید.
نکته: چهارراهی مکانیکی ممکن است از لحاظ نوع اتصالات دارای اتصال فیتینگی و یا مهره ای باشد. اگرچه عملکرد همه آنها یکسان است. آشنایی با اتصالات دستگاه تصفیه آب 
5- در زیر چهارراهی تصفیه آب دو علامت IN و OUT مشخص شده که در تصویر زیر آن را مشاهده می کنید. شلنگ هایی که به این دو قسمت وارد شده اند باید به هم وصل شوند. بنابراین هر دو شلنگ را خارج کنید.
در چهار راهی تصفیه آب با اتصال فیتینگی، ضامن را به داخل فشار داده و شلنگ را بیرون بکشید. نحوه باز و بسته کردن اتصالات فیتینگی دستگاه تصفیه آب
در چهار راهه با اتصال مهره ای، با پیچاندن مهره، آن را باز کنید. نحوه باز و بسته کردن اتصالات مهره ای دستگاه تصفیه آب
6- برای اتصال این دو شلنگ میتوانید از یک اتصال رابط شلنگ استفاده کنید. اما برای جلوگیری از نشتی بهتر است کل مسیر را با یک شلنگ جدید عوض کنید. بنابراین طول مناسبی از شلنگ را بریده و جایگزین کنید. این شلنگ معمولا بین فیلتر سوم تصفیه آب و هوزینگ ممبران قرار میگیرد.
7- در قسمت بالای چهارراهی تصفیه آب ، دو شلنگ دیگر وصل شده که یکی خروجی هوزینگ فیلتر ممبران و دیگری وارد فیلتر پست کربن میشود. این دو شلنگ را نیز جدا کنید.
8- طول مناسبی از شلنگ را بریده و کل مسیر فوق را با آن جایگزین نمایید.
9- چهار راهه مکانیکی شما آزاد شده است. دیگر به آن نیازی ندارید.
10- پمپ تصفیه آب نصب شده روی دستگاه را پیدا کنید. شلنگی را که به ورودی پمپ وصل میشود پیدا کنید. دقت کنید که ورود و خروج پمپ با فلشی که روی هد پمپ خورده مشخص شده است.
11- شلنگ ورودی به پمپ را در محل مناسبی با کاتر ببرید.
12- شیر برقی را برداشته و ورودی و خروج آن را مشخص کنید. تصویر زیر انواع مختلف شیر برقی تصفیه آب را نشان می دهد.مسیر جریان آب با یک فلش روی شیر قطع کن برقی مشخص میشود.
13: شیر برقی را قبل از پمپ و روی محل بریده شده نصب کنید به شکلی که مسیر جریان آب به سمت پمپ باشد.
14: اگر شیر برقی تصفیه آب دارای اتصالات فیتینگی سرخود است، کافیست شلنگ را وارد آن نمایید. اما اگر اتصالات لازم را ندارد، باید اتصال مناسب را به دو سر آن وصل کنید. 
15: با استفاده از خار فیتینگی، اتصالات را محکم کنید.
16- اکنون باید برق را به شیر قطع کن وصل نمایید. برق شیر برقی به صورت موازی با پمپ تصفیه آب می باشد.
17- بنابراین سیم های برق پمپ تصفیه آب را پیدا کرده و به محل اتصال آن بروید.
18- اگر شیر برقی دارای سیم برق سرخود است، و دارای سوکت نیست، میتوانید آن را به سیم برق پمپ وصل نموده و با چسب عایق برق بپوشانید.
19- اگر شیر برقی سیم ندارد، بهتر است 2 عدد سیم برق تصفیه آب تهیه کرده که ترجیحا دارای سوکت باشد. سوکتها را به شیر برقی و دو سر دیگر آن را به محل انشعاب برق پمپ وصل کنید.
20- اگر لازم است سیم ها را عایق بندی کنید.
21- آب ورودی دستگاه تصفیه آب را وصل کنید.
22- دستگاه را به برق متصل کنید.
23- بهتر است عملکرد شیر برقی را امتحان کنید. برای اینکار شلنگ خروجی پمپ را جدا کنید.
24- یک سینی زیر دستگاه قرار دهید تا جلوی پخش آب را بگیرد.
25- به محض باز کردن شیر برداشت روی سینک، دستگاه باید روشن شده و متعاقب آن آب باید از خروجی پمپ بیرون ریخته شود. که نشان میدهد شیر برقی مسیر آب را باز کرده است.
26- حال دستگاه را از برق بکشید. شیر برقی باید مسیر آب را قطع کند.
27- اگر عملکرد شیر برقی درست بود، دستگاه را به حالت اول برگردانید.
28- شلنگ خروجی پمپ را وصل کنید.
29- شیر مخزن تصفیه آب را باز کنید. 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *